Jos unettomuus jatkuu pidempään, alentaa toimintakykyä tai heikentää elämänlaatua, kannattaa hakeutua lääkärille.Syyt unettomuuden taustalla on tärkeä selvittää.

Unettomuutta voi aiheuttaa:

  • elämänmuutokset
  • stressi
  • huolet
  • suru

Unettomuus voi liittyä moniin sairauksiin tai niiden hoidossa käytettyihin lääkkeisiin, kuten:

  • masennus
  • ahdistus
  • kiputilat
  • uniapnea
  • levottomat jalat -oireyhtymä

Hyvää unta edistää:

  • säännöllinen elämänrytmi
  • liikunta
  • terveellinen ruokavalio
  • liiallisen alkoholinkäytön välttäminen
  • kofeiinin välttäminen

On myös hyvä rauhoittaa elämää joitain tunteja ennen nukkumaanmenoa, etenkin jos on ongelmia unen kanssa. Myös erilaiset rentoutumisharjoitukset voivat auttaa unen saamisessa.  Mikäli elämäntapojen muuttamisella tai lääkkeettömillä keinoilla ei saada apua uniongelmiin, voi lääkärin kanssa pohtia lääkkeellisiä keinoja hankalien ja elämänlaatuun vaikuttavien uniongelmien hoitamiseksi. Alkuun on syytä selvittää unettomuuden laatu.

Unettomuus voi olla vaikeutta nukahtaa, pysyä unessa tai liian varhaista heräämistä.  

Unettomuuden hoitoon voidaan käyttää varsinaisia unilääkkeitä, joista yleisimpinä käytössä ovat ns. bentsodiatsepiinijohdannaiset. Pidempiaikaisesti käytettyinä niihin liittyy riippuvuusriski, minkä vuoksi niitä suositellaan käytettävissä lyhyissä jaksoissa tai esimerkiksi masennuksen hoidon alussa ennen kuin tietyt masennuslääkkeet alkavat vaikuttaa myös masennukseen liittyvään uniongelmaan.

Nykyään unettomuuden hoidossa käytetään enenevässä määrin muita lääkkeitä, etenkin väsyttäviä masennuslääkkeitä pieninä annoksina, melatoniinia ja väsyttävää antihistamiinia. Melatoniini on elimistön oma unta edistävä hormoni, jota saa sekä käsikauppa- että reseptilääkkeinä. Melatoniinin pidemmästä käytöstä on hyvä keskustella lääkärin kanssa. Pitkäaikaisen unilääkkeen käytön lopettaminen on syytä tehdä asteittain ja vähitellen.

Tarjouksia ja ajankohtaista