Lähes jokainen suupala ja juontikerta aiheuttaa suussamme happohyökkäyksen, joka kestää noin puoli tuntia ruokailusta. Happohyökkäyksessä bakteereiden tuottama happo liuottaa hampaita suojaavaa kiillettä, mikä aiheuttaa pitkään jatkuessaan hampaiden reikiintymistä eli kariesta.

Voit välttää happohyökkäystä terveellisellä ruokavaliolla, säännöllisellä ateriarytmillä ja välttämällä napostelua. Sylki pystyy korjaamaan happohyökkäyksen aiheuttamia pieniä kiillevaurioita rajallisen määrän, noin 5-6 kertaa päivässä. Tähän perustuu ravitsemussuositus, jossa aterioita nautitaan 5-6 päivässä.

Katkaise happohyökkäys ksylitolilla tai kalsiumilla

Jos happohyökkäystä ei pysäytä tai se ei pysähdy itsestään, hampaat voivat reikiintyä. Happohyökkäyksen voi katkaista nauttimalla ruokailun jälkeen ksylitolpastilli tai -purukumi. Myös kalsium eli esimerkiksi maito tai juustot neutralisoivat happohyökkäyksen ja edistävät kiilteen kovettumista uudelleen.

Hampaiden kannalta parasta olisi pitää ruokailun ja juomisten väli noin 3 tunnissa, jotta happohyökkäys ei ole päällä jatkuvasti. Vettä voi toki juoda aina halutessaan. 

Tiesitkö, että myös terveelliset herkut voivat olla haitaksi hampaille?