Koronavuonna on tullut huomattua monta asiaa, jota kotona voi tehdä. Kotoa löytyy välineitä kuntoiluun ja etätyöt on laitettu sujumaan. Aviomies värjää hiukseni. Myös hampaita voi hoitaa tiettyyn pisteeseen kotona – ja omahoito kotona onkin se kaikkein tärkein hammashoidon osuus. Akuuteissa ja säännöllistä hoitoa vaativissa tapauksissa suutaan ei kuitenkaan voi hoitaa riittävissä määrin kotona, vaan tarvitaan ammattilaisen apua.  

Kuten todettua, omasta edellisestä kampaajakäynnistä on kulunut aikaa yli vuosi, mutta hammaslääkärin ja suuhygienistin vastaanotolla olen käynyt koronavuodesta huolimatta. Käynneillä oloni on ollut turvallinen, ja vastaanotoilla käyminen on ollut niin iso poikkeus omaan etätyö- ja kotoiluarkeen, että reissut ovat luonteestaan huolimatta olleet erittäin virkistäviä! 

Viimeisimmältä käynniltä pistin merkille seuraavia, hyvää hygieniaa ja turvallisuutta viestiviä seikkoja kyseiseltä helsinkiläiseltä vastaanotolta: 

Turvavälit ja hygienia odotustilassa 

Toimipisteelle mennessäni tiskiltä oli maksun jälkeen juuri poistumassa edellinen asiakas, hän oli jo sujauttanut maskin naamalleen, vaikka oli varmasti juuri hetki sitten ollut hoitotuolissa ilman maskia. Muuten odotushuoneessa oli lisäkseni yksi asiakas. Tilaa oli sen verran, että turvaväliä pystyi pitämään useankin metrin verran. Muutoin potilaita kyllä parhaillaan hoidettiin hoitohuoneissa – ruuhkaa ei kuitenkaan ollut syntynyt odotustilaan Lieneekö syynä rauhallinen pääsiäisaika, hyvin tehdyt aikataulut ja/tai se, että asiakkaat tulevat yksin ja vasta ennen varattua aikaa, kuten ohjeissa toivottiin. Mitään käsiin napattavia selailtavia tuotteita ei odotusajaksi ollut tarjolla. 

Vastaanottotiskillä sain vastattavaksi lyhyen lomakkeen, jossa kysyttiin mm. onko minulla hengitystieinfektion oireita tai olenko altistunut koronavirukselle. Tyytyväisenä sain ruksata kaikkiin kohtiin ei – olin siis joutunut aikaani jo kaksi kertaa aiemmin siirtämään oman tai lapsen flunssan vuoksi. Vastaanottotiskin takana minua palveli sermin takana maskiin sonnustautunut työntekijä, joka pyyhki lomakkeen täyttämiseen käyttämäni kynän välittömästi. 

Hoitotilanteessa suojataan potilasta ja henkilökuntaa 

Hoitohuoneessa sain ennen toimenpidettä purskutella suuni desinfioivalla liuoksella. Hammaslääkäri ja –hoitaja käyttivät hoitotilanteessa kirurgisia suunsuojaimia. Aiemmalla käynnilläni, jossa oli enemmän ehkä vaaraa aerosolien lentämisestä kuin tämänkertaisessa tilanteessa, oli työntekijällä myös visiiri käytössään. Hoidon lopuksi, kun vielä keskustelin hammaslääkärin kanssa, hoitaja puhdisti hoitotuolin ja ympäröivät laitteet. Koska olin heittänyt edellisen kasvomaskini pois ennen hoitotilannetta, sain heti hoitohuoneesta uuden tilalle. 

Hammashoidossa käynti antaa aina vaikutelman toiminnan puhtaudesta ja hyvästä hygieniasta. Tämän vuoden aikana on ollut havaittavissa vielä paljon tätä vaikutelmaa ja tunnetta tukevia uusia toimenpiteitä, ohjeita ynnä muuta. Ja saman tunteen saa vielä omaan suuhunkin! Suosittelen siis uskaltautumaan hammaslääkärin vastaanotolle vallitsevasta tilanteesta huolimatta.

Tutustu muihin turvallisen asioinnin sisältöihin >